retour aux articles

 
Le Sens des Sens
 

Fabienne Magnant is a classicaly traines guitarist who followed her formal training by immersing herself in the melodies and rhythms of brazilian music that has resolved into her own unique compositions. Magnant use three guitars : the classical guitar, the flamenco guitar, and the viola caïpira, a guitar from nordest and center of Brazil. The resulting compositions are of interest to listeners of classical, jazz and finger style guitar music.The modalities of the music, particulary when she is the viola caïpira, will remind finger-style players of familiar open tunnings. Her background in brazilian rhythms has taken away that often too precise( for listeners of jazz and popular music approach to music of the typucal classical player. Magnant's familiarity with brazilian percussion allows her to imitate instruments like the berimbau on "Nordestine" and to suggest other percussion instruments on tracks such as "tamborinho" and symphorythmes while still placing emphasis on the melody. Her fine technique does not over power the music as she only use it to express musical ideas. At times her music is reminiscent of Barrios Mangore, then one can hear Baden Powell and there are also hints of Preston's Reed's percussive technique. This album is certainly a worthwhile addition to te collection of anyone interested in guitar music.


Fabienne Magnant est une guitariste de formation classique et qui a ensuite poursuivi sa formation professionnelle en s'immergeant dans les mélodies et les rythmes des musiques au Brésil, rendant sa démarche unique en créant ses propres compositions.
F. Magnant utilisent trois guitares : la guitare classique, la guitare flamenca et la viola caïpira, une guitare brésilienne à 5 cordes doubles que l'on rencontre notamment dans le nordeste et le centre du Brésil. Les compositions sont intéréssantes pour les auditeurs du monde classique, du jazz ou du " finger style" (jeu aux doigts) à la guitare. Les modes musicaux particulièrement quand elle joue sur la viola caïpira rappellent les adeptes de l'open tunning. Son aisance avec la percussion brésilienne lui permet d'imiter sur ses guitares des instruments comme le bérimbau dans "Nordestine" ou de suggérer d'autres instruments commes dans "tamborinho" et "Symphorythmes" en soulignant toujours la mélodie. Sa technique excellente n'est pas au centre, elle est seulement un moyen au service de l'expression musicale.
Ses compositions rappellent, Baden Powell et les allusions à la technique percutante ou encore Agustin Barrios Mangore . Cet album est certainement une addition digne d'intérêt à la collection des amateurs de musique à la guitare.)


James Hutchinson